date perjantai, 18.elokuuta Historiaa

Historiaa

Tiedot siitä, milloin kukkakauppa tuli Suomeen, ovat ristiriitaisia. Varmuudella tiedetään, että jo 1850-luvulla kaupunkiemme säätyläiset lähettivät toisilleen kukkatervehdyksiä ja nuoret maisterismiehet toimittivat kimppuja seppeleensitojittarilleen. Kukat ja sitomotyöt, kuten suomenkielinen termi tuolloin viehättävästi kuului, hankittiin puutarhurilta, joita 1840- ja -50 oli jo useita maan suurimmissa kaupungeissa.

Yksi tällainen kukkien toimittaja pääkaupungissa oli kauppaneuvos Nikolai Sinebrychoffin saksalaissyntyinen puutarhuri Christian Bonhof, joka 23-vuotiaana oli tullut oluttehtailijan palvelukseen. Vuonna 1859 puutarhurimestari Bonhof vuokrasi Helsingin kaupungilta Arkadian huvila-alueen puutarhaa varten. Villa Arkadia sijaitsi Läntisellä Viertotiellä (nyk. Mannerheimintie), Hankkijan aukion ja Eduskuntatalon välisessä laaksossa. Tänne Bonhof rakensi kasvihuoneet ja ryhtyi harjoittamaan myös siemenkauppaa.. Talvella 1870 hän sai kukkiaan myytäväksi Luther & Rudolphin siirtomaatavarakauppaan Unioninkadulle, Kauppatorin ja Senaatintorin väliseen kortteliin. Tuon ajan kirjoitukset puhuvat 'kukkaikkunasta', kyseessä oli provisiokauppa, jossa myyjäliike sai palkkion myymistään kukista.