Helsingin piiri

Itä-Uusimaa – leskenlehti, Tussilago farfara
Kuva: Tussilago farfara Koehler’s Medicinal-Plants 1887

Historiaa

Helsingin piiri on liiton piireistä jäsenmäärältään suurin, se on myös ainoa joka on säilyttänyt nimessään kaupunkikeskeisyyden. Piirin ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin kukkakauppias Aarne Nikkanen Helsingistä, häntä seurasi Leo Nurmi. Vuonna 1969 alkoi kukkakauppias Lea Ahosen kymmenvuotinen puheenjohtajakausi. Hänen jälkeensä puheenjohtajina olivat Pertti Anttila, kunnes puheenjohtajan nuija siirtyi vuonna 1985 kukkakauppias Eila Nurmelle. Rouva Nurmen pitkan puheenjohtajakauden jälkeen tehtävässä toimivat Max Larsen, Ari Pynninen, Pertti Marjomaa, Markku Lähdeaho ja Riitta Raita. Vuosina 2007-2011 piirin puheenjohtajana toimi Jouni Seppänen Kirkkonummelta, joka valittiin vuonna 2008 myös Suomen Kukkakauppiasliiton puheenjohtajaksi. Vuodesta 2011 piirin puheenjohtajana on toiminut Pirjo Koppi Espoosta.

Helsingin piiri oli ensimmäinen piiri, joka pystyi hankkimaan itselleen omat toimitilat. Piirin talouden pohja luotiin 1970-luvulla järjestetyillä kevätnäyttelyillä. Aluksi ostettiin pieni yksiö Töölöstä ja 1980-luvun loppupuolella kokous- ja koulutustila Itäkeskuksesta Kauppakartanontieltä. Tila oli erittäin sopiva pienten 12-15 henkilön kurssien järjestämiseen. Nykyisin huoneisto on vuokrattu ja piiri vuokrasi vuoden 2008 alusta suuremman huoneiston koulutustilaksi Helsingin tukkutorilta.

Jäsenpohjan laajuus on taannut sen, että piiri on pystynyt järjestämään lähes vuosittain peruskurssin ja useita lyhytkursseja. Sidonnanopettajiakin on piirin alueella runsaasti omasta takaa.
Piiri on ollut näkyvillä eri tavoin, esimerkiksi vuonna 1991 järjestetty Helsinki Open keräsi yli kolmikymmenpäisen osanottajajoukon, International Horse Show:n kukkakoristelut olivat pitkään piirin hoitama, samoin on somistettu mm. Korpivaara Oy:n autonäyttelyitä.

Piirin toimintaa on elvytetty voimakkaasti vuodesta 2008 lähtien. Piiri on julkaissut omaa tapahtuma- ja kurssilehtistä, kursseja on järjestetty tiuhaan ja hyvällä menestyksellä. Vuonna 2008 piiri sai kutsun koristella itsenäisyyspäivänjuhlan Presidentinlinnassa, koristeluryhmässä olivat Marko Helppi, Pirjo Koppi, Tiina Koskinen, Lea Laitinen-Ålander ja Jouni Seppänen.

Vuoden 2009 Kevät Puutarha -näyttelyssä piirillä oli suuri rooli tapahtumien järjestelyissä. Kukkakauppa-ala oli esillä parhaiten kuin koskaan tässä näyttelyssä. Piiri vastasi tapahtumalavan monipuolisesta ohjelmasta sekä Helsingin Avoimet -kukkasidontakilpailusta ja piirillä oli myös oma osasto messuilla.

Vuonna 2011 Helsingin piiri järjesti kukkasidonnan Suomen Mestaruuskisat Helsingin Messukeskuksessa KevätPuutarha11- messujen yhteydessä yhteistyössä Suomen Kukkakauppiasliitto ry:n, Interflora.Suomi ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n kanssa.

Vuoden 2012 kukkasidonnan SM-kisat järjestettiin niin ikään Helsingin Messukeskuksessa piirin toimesta yhteistyössä vuoden 2011 kumppaneiden kanssa. Nelipäiväisen tilaisuuden juontajana toimi piirin puheenjohtaja Pirjo Koppi.