Varsinais-Suomen piiri

Kuva:Quercus robur Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz 1885, Gera, Germany

Suomen Kukkakauppiasliitto ry:n Varsinais-Suomen piiri ry

Piirin perustamispäivä 23.4.1964

Piirin puheenjohtajat 1964-2018

Martta Hakula, Turku
David Lindberg, Parainen
Aarne Ruponen, Turku
Terttu Luoto, Turku
Pirjo Laakso (nyk. Laakso-Salmi), Turku
Sirkku Reko, Säkylä
Esko Toivonen, Turku
Tarja Joro, Rauma

Maakuntakukka

Varsinais-Suomi – metsätammi l. tammi, Quercus robur

Historiaa

Varsinais-Suomen piiri oli järjestyksessä toinen perustetuista liiton piireistä. Piiri perustettiin viikko Hämeen piirin perustamisen jälkeen 23.4.1994. Kuten Hämeen piiri, on myös Varsinais-Suomen piiri muuttanut nimensä Turun piiristä paremmin toimialuettaan kattavaksi. Piirin ensimmäinen puheenjohtaja oli Martta Hakula Turusta, häntä seurasi David Lindberg Paraisilta. Aarne Ruponen ja Terttu Luoto olivat1970-luvun puheenjohtajat. Vuodesta 1979 lähtien puheenjohtajana toimi yhtäjaksoisesti Pirjo Laakso (nyk. Laakso.Salmi) vuoteen 2001 saakka. Pirjo Laakso toimi myös Suomen Kukkakauppiasliiton puheenjohtajana useiden vuosien ajan. Piirin kunniapuheenjohtaja Pirjo Laakso-Salmi kutsuttiin myös liiton kunniapuheenjohtajaksi vuonna 2008. Pirjon jälkeen piirin puheenjohtajana toimi Sirkku Reko Säkylästä ja hänen jälkeensä puheenjohtajan nuija on ollut turkulaisella  Esko Toivosella. Nykyisin piirissä puhetta johtaa raumalainen Tarja Joro.

Alkuajan aktiivisteista pitää mainita Sylvi Salviander Turusta ja Laina Vesa Porista, jotka olivat monen hankkeen puuhanaisia. Kun piiri on maantieteellisesti varsin pitkä, syntyi Poriin kuin itsestään ’filiaali’ jonka yhdyshenkilöinä toimivat 1980-luvun molemmin puolin Kaija Heinonen ja Marianne Helminen (nyk. Helin). Kaija Heinonen toimi myös pitkään Interflora-Suomi ry:n hallituksen puheenjohtajana. Muita aktiivisia piirin toimijoita ovat olleet Gertrud Tuomi, Kyllikki Orvasto, Annemeri Ruusu sekä Riitta Rindell.

Varsinais-Suomen piiri on aina ollut varsin koulutushakuinen, toimintakertomusten mukaan se vuosi vuoden jälkeen järjesti eniten tilaisuuksia piirissään. Alueen vahva kukkatuotanto on turvannut aina kurssimateriaalin saatavuuden. Tuorlan läheisyys on ollut piirille tärkeää, useita piirin kursseja on järjestetty siellä vuosikymmenten ajan.

Kolmen Koukkaus oli Helsingin, Hämeen ja Varsinais-Suomen piirien yhteinen hanke, joka sai alkunsa jo 1960-luvulla. Hankeen tarkoitus oli lähentää eri piirien jäseniä toisiinsa.