date sunnuntai, 17.joulukuuta

Ajankohtaista

09.04.2017: HELI HAAPATALO HELSINGIN AVOINTEN VOITTOON! HELI HAAPATALO WINS HELSINKI OPEN!

Heli Haapatalo Helsingin Avoimet 2017 kukkasidontakilpailun voittaja!
Heli Haapatalo is the Winner of Helsinki Open 2017 International Floristry Competition!

Suomen Kukkakauppiasliiton Helsingin piiri ry järjesti Helsingin Avoimet 2017  kukkasidontakilpailun Kevätmessut-messukokonaisuuden yhteydessä Helsingin Messukeskuksen Lasigalleriassa lauantaina 8.4.2017. Kilpailu oli yksipäiväinen ja kaikki kilpailussa toteutettavat sidontatyöt olivat yllätystöitä. Kilpailun voitti Heli Haapatalo Kukka Varpukasta Ikaalisista.

Finnish Floristis’ Association’s Helsinki District organized Helsinki Open 2017, an international floristry competition during the SpringFair at Expo and Convention Center in Helsinki. The competition took place in Lasigalleria on Saturday 8th of April and consisted of three different tasks, all of which were surprise tasks. The winner of the competition is Heli Haapatalo from Kukka Varpukka, Ikaalinen.

Yllätystöiden aiheet kilpailijat saivat vasta kilpailupaikalla ja töiden toteuttamista varten kilpailijoille annettiin identtinen kilpailumateriaali järjestäjän toimesta. Jokaisella kilpailijalla oli mukana työvälinepakki, eikä assistenttia saanut käyttää.

The surprise tasks were revealed in the morning of the competition day and all the competitors were given identical materials by the organizing party. Each competitor had a tool box of their own and no assistance was allowed during the competition.

Kilpailutöiden tuomarointi oli salainen, eli tuomaristo ei tiennyt kilpailutöiden tekijöitä. Arviointi suoritettiin Suomen Kukkakauppiasliiton voimassa olevien kilpailumääräysten mukaan. Tuomareina toimivat Rosa Valls from Spain, Elise Anttinen Suomesta ja Kirsi Vesalainen Suomesta.

There was a closed judging and the judges didn’t know which competitor made which design. The judges were Rosa Valls from Spain, Elise Anttinen from Finland and Kirsi Vesalainen, also from Finland.

Ensimmäinen yllätystyö oli Aarteeni jossa jokaiselle kilpailijalle annettiin Wickholm Formin lasinen rasia. Parhaat pisteet tästä työstä sai Heli Haapatalo, jonka työ sai tuomareilta yhteensä 236 pistettä. Toiseksi parhaat pisteet sai Jenniina Tiikkainen (234) ja kolmanneksi ylsi Berit Skjottgaard Laursen (226).

The first surprise task was named My Treasure. The task was to make a floral work and include a glass box from Wickholm Form into the design. The highest points were given to Heli Haapatalo. The second best in this task was Jenniina Tiikkainen and third was Berit Skjottgaard Laursen.

Toinen yllätystyö oli nimeltään Kevät.  Lyhty ry:n, aikuisille kehitysvammaisille työpaja- ja oppimispalveluja tarjoavan yleishyödyllisen yhdistyksen,  ulkotyöpaja Ladon suomalaisesta koivusta valmistamaa puukiekkoa tuli käyttää työssä.  Työ arvioitiin pöydällä. Parhaiten Kevät-työn luomisessa onnistuivat Heli Haapatalo ja Berit Skjottgaard Laursen, 234 pistettä molemmat. Kolmas tässä työssä oli  Ahti Lyra.

The second surprise task was Spring.  The wooden disc made from Finnish birch, made by Lyhty workshop, a non-profit organization providing disabled adults workshops and learning possibilities, was the base of this task. Heli Haapatalo ja Berit Skjottgaard Laursen were tied in this tasks receiving 234 points with Ahti Lyra being third with 203 points.

Kolmas ja viimeinen työ oli Suomi design. Kilpailijoiden tuli käyttää työssä pakollisena heille annettu iittalan Alvar Aalto-kokoelman teräskulho. Annettua kulhoa ei saanut vahingoittaa.  Taru Kaukonen keräsi tästä työstä parhaat pisteet, Melina Kaijanen toiseksi parhaat ja Margit Lopez kolmanneksi parhaat pisteet.

Third and final task was Suomi design. The compulsory part in this task was to include a steel bowl from Alvar Aalto collection by iittala. The bowl couln’t be altered or harmed in any way. In this task Taru Kaukonen gathered the most points from our judges, leaving  Melina Kaijanen and Margit Lopez behind her.

Kokonaiskilpailun voitto meni siis Heli Haapatalolle Kukka Varpukasta, Ikaalisista. Toiseksi kisassa sijoittui Berit Skjottgaard Laursen, Flower and Design, Tanska ja kolmanneksi Johanna Jokinen Kaivokukka Kampista, Helsingistä. Onnea voittajakolmikolle!

The winner of the competition with the highest points is Heli Haapatalo, Kukka Varpukka, Ikaalinen. The second place was awarded to Berit Skjottgaard Laursen, Flower and Design, Denmark and Johanna Jokinen from Kaivokukka Kamppi, Helsinki reached the third place. Congratulations to the top three!

Kilpailukomiteassa toimivat Helsingin piirin jäsenet Leila Alamiekkaoja (kilpailunjohtaja), Pirjo Koppi ja Tiina Koskinen. Tapahtuman juonsivat Pirjo Koppi ja Minna Penttala.

The competition commitee consisted of members of Helsinki District Leila Alamiekkaoja (competition manager), Pirjo Koppi and Tiina Koskinen. The event was presented by Pirjo Koppi and Minna Penttala.