PANOSTA PÄÄSIÄISEEN!

Kukkien suosio ja kukkakauppa käy kuumana edelleen ennen uusien rajoitusten tulemista voimaan.

Panosta pääsiäiseen!

Täytä sosiaalinen mediasi kukilla – luo kuluttajalle ostotarve – helpota ostamista kertomalla verkkokaupastasi!

Iso sesonki, jolloin kuluttajat saavat edelleen liikkua vapaasti ja käydä kivijalkakukkakaupassa.

Vapaasti käytettäviä pääsiäismainoksia löydät liiton Facebook-sivuilta.

Suomen Kukkakauppiasliitto ry seuraa ja odottaa Suomen hallituksen päätöksiä tiiviisti koskien mahdollisesti Suomeen ja etenkin Etelä-Suomen alueelle tehtäviä lakiuudistuksia ja rajoituksia liikkumiseen.
Tämä aika on erittäin stressaava kaikille pienyrityksille ja koskee meitä kivijalkakukkakauppiaita erityisesti. Olemme koonneet tähän jäsenkirjeeseen esiin tulleita ongelmia ja lausuntoja uutisvirrasta helpottaaksemme jäsenten käsitystä tulevista rajoituksista.

Ylen toimittajien spekulointia lakipykälistä:

Puutarhan istutuskausi on käynnissä. Saako puutarhaliikkeeseen mennä hankkimaan istutukseen tarvittavia tarvikkeita?

”Liikkua saa henkilön omistuksessa tai hallinnassa olevan rakennuksen, kiinteistön tai kulkuneuvon huoltamiseksi tai ylläpitämiseksi taikka asuinpaikan muuton vuoksi.”

Pykälää voisi tulkita niin, että kaikkeen omassa omistuksessa olevaan kiinteistöön liittyvät huolto- ja ylläpitotoimet ovat sallittuja. Puutarhan pitämiseen istutuksien tekeminen on välttämätöntä.

Voisiko jopa ajatella niin, että kodin siivoaminen ja kaunistaminen on välttämätöntä, joten kukkakaupasta saisi käydä hakemassa kukat myös kotiin?

”Jos hallituksen liikkumisrajoitukset astuvat voimaan, ruokakaupassa saa yhä käydä. Sen sijaan vaatekauppiaiden tai sisustusliikkeeseen lähtö ei olisi sallittua, koska kyse ei ole ruoan kaltaisista välttämättömyystavaroista.

Jos kuluttaja on lähtenyt ruokakaupoille, samasta liikkeestä saa vaikkapa ostaa sisustustavaroita tai vaatteita ja urheiluvälineitä. Tämä hämmentää kaikkia kauppiaita. Rajoituksia pidetään eriarvoisina, koska rajoituksilla hallitus kieltäisi ostosreissut erikoisliikkeisiin, mutta suuret marketit voivat jatkaa samojen tuotteiden myyntiä.” Yle, Minna Pantzar ja Juha-Matti Mäntylä

Tämä voidaan verrannollistaa suoraan kukkakauppoihin, olemme erikoisliikkeitä. Erityisesti se tuntuu kummalliselta, että miten ostotapahtuma voisi olla turvallisempi isossa marketissa kuin pienessä kivijalkaliikkeessä, jonka liiketilassa ei yleensä ole montaa henkilöä yhtä aikaa. Rajoituksille on varmasti hyvät perusteet, mutta tämä laittaa erikoismyymälät eriarvoiseen asemaan. Tämä hämmentää meitä kaikkia niin kuluttajia kuin kauppiaitakin. Tämä linjaus ei sovi oikeustajuun.

Suomen hallitus varmasti yrittää parhaansa ja kääntää kaikki mahdolliset kivet ja kannot. On selvää, että meidän kaikkien pitää tehdä kaikkemme, jotta pääsemme jossain vaiheessa tilanteeseen, jossa elämä on jälleen turvallista.

On vaikea arvioida mikä lopullisten liikkumisrajoitusten säädökset ja niiden vaikutukset ovat. Tällä hetkellä hallituksen esitykset ovat keskustelu asteella ja niiden hyväksymiseen menee vielä hetki aikaa. Odotamme tarkennuksia rajoitusesityksiin, jotta voimme edes tarkastella niiden vaikutuksia kukkakauppoihin tarkemmin.

Sekä maailmalla että Suomessa on jo löytynyt hienoja INNOVAATIOITA JA KEINOJA myös kukkakauppojen toimintaan rajoitusten ollessa voimassa. Mikä on juuri sinun yrityksellesi paras keino toimia, jotta rajoitusten jälkeenkin olette täydessä valmiudessa jatkaa perinteisempää asiakaspalvelua.

Suomessakin on ollut muutama hieno esimerkki miten kuluttajia voisi innostaa kukkien ostoon vaikka kotisohvalta käsin.

– Kukkakauppa markkinoi erityisesti verkkokauppaa ja kertoo kuvin ja videoin miten se toimii. Se tekee ostopäätöksen tekemisen helpoksi.

– Kukkakauppa järjestää live-esiintymisiä esim. ig-tv:ssä – myymäläkierros on hyvä tapa näyttää mitä kaikkea kaupassa on myynnissä. Hyvä idea on myös tsemppaava video kaupan toimintatavoista – miten sesonkina kaupassa toimitaan, jotta ostaminen on turvallista.

– Kukkakauppa lanseerasi autokaistan. Voit tilata kukat ennakkoon soittamalla tai sähköpostilla. Kun asiakas kurvaa parkkiin, kukkakauppiaan myyjä toimittaa kukat autolle ja maksukin hoituu vaikka pankkikortilla.

– Kukkien tilaaminen ja varaaminen ennakkoon onnistuu niin verkkokaupoissa, sosiaalisen median kanavissa kuin puhelimitsekin.

– Tallinnassa kukkakaupat ovat myös siirtyneet Drive In-palveluksi

– Isojen sesonkin lähestyessä on erityisen tärkeää myös markkinoida kukkien kotiinkuljetus palveluita. Kuluttajat eivät pääse vierailulle läheisten luokse. Helpoin tapa muistaa läheisiä, on kukkien lähettäminen kotiin- sekin onnistuu ilman kontaktia.

– Kukan nouto kukkakaupan ovelta erityisesti pienemmillä paikkakunnilla onnistuu myös ilman kontaktia. Valmiiksi paketoitu ja nimikoitu kukka löytyy oven vierestä sovittuna aikana. Maksu suoritetaan etukäteen tai laskulla.

Vaikuttaa siltä, että niin kuluttajat kuin yrittäjätkin alkavat olla lopen uupuneita jatkuvista rajoituksista.
Suosittelemme silti panostamaan siihen, että asiakas tietää, että kaupassasi on turvallista asioida.
Kerro heille, miten pidätte tilat puhtaina ja desinfioitte ovenkahvoja ja maksupäätelaitteita.
Ja kerro etukäteen, kuinka kaupastanne voi ostaa kukkia sitten, jos rajoitukset kiristyvät.

Takaisin edelliselle sivulle