EM-kisat (Europa Cup)

Europa Cup 2011 – Kukkasidonnan Euroopan mestaruuskilpailu

Niina nappasi historiallisen hopean!

Kilpailu järjestetään joka neljäs vuosi ja se on yksi arvostetuimmista kukkasidontakilpailuista maailmassa. Euroopan mestaruuskilpailun järjestää kansainvälinen kukkakauppiasjärjestö Florint yhdessä jäsenmaansa kansallisen järjestön kanssa. Tänä vuonna kilpalun isäntämaana toimi Tsekin tasavalta. Kilpailu järjestettiin Havirovin kaupungissa 31.8.- 5.9.2011.

Florintin jäsenenä Suomen Kukkakauppiasliitto lähetti kilpailuun viime vuoden kukkasidonnan Suomen mestarin Niina Minkkisen. Kilpailuun voi osallistua yksi edustaja kustakin jäsenmaasta.

Niinan assistentina kilpailussa toimi floristimestari Pirjo Koppi Espoosta. Valmentajina toimivat Varpu Suontaka-Lahtinen Ikaalisista ja Jouni Seppänen Kirkkonummelta.

Kilpailu oli järjestyksessään 17. ja hopeamitali on ensimmäinen Suomeen koskaan saatu mitali kukkasidonnan Euroopan mestaruuskilpailusta. Kilpailuun osallistui 18 kilpailijaa. Voiton vei Venäjän Natalia Zizko, pronssille sitoi Iso-Britannian Neil Whittaker.

Kilpailussa tehtiin kuusi työtä, joista kolme oli ennaltavalmisteltavia töitä ja kolme yllätystyötä. Ennaltavalmisteltavat työt olivat: Symphony in Blooms, The Youngest City -pöytä kahdelle ja morsiuskimppu. Yllätystöitä olivat From Coal to Blooms -kasvi-istutus ulos, hattu Eliza Doolittlelle (My Fair Lady) sekä kukkakimppu annettuun maljakkoon. Kuudesta kilpailukategoriasta Niina voitti kaksi: Symphony in Blooms’in ja morsiuskimpun. Niinan morsiuskimppu keräsi koko kilpailun korkeimman pistemäärän, 93,2 pistettä. Niinan hattu Elisa Doolittlelle oli kolmanneksi paras ja pöytä kahdelle neljänneksi paras. Kukkakimppu oli 10., kasvi-istutus 15.

Kilpailutulokset

Suomen Kukkakauppiasliitto ry/toimisto: (09) 562 6400
Niina Minkkinen: 050 5263303, niina.minkkinen@dnainternet.net,
www.niinaminkkinen.fi