Savo-Karjalan piiri

Kuva: Pulsatilla vernalis Deutschlands Flora in Abbldungen Johann Georg Sturm 1796

Suomen Kukkakauppiasliitto ry:n Savo-Karjalan piiri ry

Piirin perustamispäivä: 7.3.1965

Piirin puheenjohtajat 1965-2023

Veikko Huttunen, Kuopio
Pauli Kosonen, Varkaus
Orvokki Heiskanen, Mikkeli
Ritva Bovellan, Iisalmi
Sirkka Suur-Askola, Varkaus
Sirkka Gerber, Savonlinna
Pirjo Laitinen, Kuopio
Kari Tuppurainen, Kuopio
Päivi Niskanen, Siilinjärvi
Kaire Hallikainen, Kaavi
Päivi Niskanen, Siilinjärvi
Petra Tapanila, Siilinjärvi

Terhi Hällström, Leppävirta

Maakuntakukka

Etelä-Karjala – kangasvuokko, Pulsatilla vernalis
Etelä-Savo – lumme, Nymphaea candida (Pohjanlumme)
Pohjois-Savo – pihlaja, Sorbus aucuparia (Kotipihlaja)
Pohjois-Karjala – karjalanruusu, Rosa acicularis
Kainuu – kanerva, Calluna vulgaris

Historiaa

Ensimmäinen piirin puheenjohtaja oli Veikko Huttunen, joka pitkän kautensa jälkeen joutui vielä jatkamaan tehtävässä seuraajansa Pauli Kososen äkillisen poismenon vuoksi. Kukkakauppias Orvokki Heiskanen piirin eteläreunalta Mikkelistä oli seuraava puheenjohtaja ja Ritva Bovellan Iisalmesta seurasi häntä. Sirkka Suur-Askola Varkaudesta oli vuoden puheenjohtajana, Sirkka Gerber Savonlinnasta vuodesta 1991 lähtien. Häntä seurasi kuopiolainen Kari Tuppurainen. Piirin nykyinen puheenjohtaja Päivi Niskanen Siilinjärveltä on jatkanut ansiokkaasti puheenjohtajana Kari Tuppuraisen jälkeen jo useamman vuoden ajan.

Savo-Karjalan piirin alkuajoista entiset puheenjohtajat muistelevat piirin järjestäneen erilaisia esitelmä- ja havaintoiltoja eri puolella piiriä hyvin aktiivisesti. Piirin väki lähti hyvin liikkeelle. Kurssitoiminta oli samoin hyvin vilkasta. Orvokki Heiskanen kertoo piirien saaman valtionavun lähteneen täältä liikkeelle, provosoivan lehtikirjoittelun jälkeen Varkauden Kauppaoppilaitoksen rehtori puuttui asiaan ja avasi pelin tuelle.

Piirin aktivisteista mainittakoon Eira Muhonen, todellinen aikaansaaja Kuopiosta, sekä leppävirtalainen Raili Tossavainen, piirin pitkäaikainen varainhoitaja.