Vuoden Floristi 2020 on Säde Alanen

Säde on intohimoinen floristi, jolla on aina sata rautaa tulessa. Tällä hetkellä hän toimii floristiikan vastuukouluttajana Alajärvellä, pyörittää omaa yritystään sekä opiskelee floristimestariksi. Hän kilpailee aktiivisesti ja jakaa osaamistaan muille mm. demoillen. Säde on hallitseva Kukkasidonnan Suomen mestari.
Liiton toiminnassa Säde on ollut mukana nuoresta iästään huolimatta jo lähes kymmenen vuotta, koska tämä ala on hänelle ”sydämen asia.” Samainen aika hänellä on takana hallitustyöskentelyä, kolmessa eri piirissä. Liiton hallituksessa hän on toiminut neljän vuoden ajan.
Vapaa-aika kuluu lasten kanssa touhuten, metsässä aivoja lepuuttaen ja seitsemää luottamustehtävää hoitaen.

Vuoden Floristin valinta

Vuoden floristi on alalla toimiva, innostunut, inspiroiva ja aikaansa seuraava alan ammattilainen. Hän tekee työtään suurella sydämellä ja on kiinnostunut kehittämään sekä itseään että koko alaa. Jokaisen piirin hallitus valitsee jäsenistään ja jäsenliikkeissään työskentelevistä ehdokkaan Vuoden Floristiksi. Nämä ehdokkaat esitetään liiton hallitukselle huhtikuussa ja heidän nimensä ja kuvansa julkaistaan toukokuussa Floran päivänä liiton nettisivuilla, Facebookissa ja toukokuun sähköisessä jäsenkirjeessä. Näistä ehdokkaista Suomen Kukkakauppiasliitto ry:n jäsenet ja jäsenyrityksissä työskentelevät saavat äänestää ketä ehdokkaista haluavat, mutta vain kerran.  Vuoden Floristi seppelöidään jokavuotisilla Kukkakauppiaspäivillä syksyllä. Ensimmäisen kerran Vuoden Floristi seppelöitiin vuonna 1989 Kukkakauppiaspäivillä Kempeleessä. Ensimmäiseksi Vuoden Floristiksi valittiin Marita Thibblin (alakuvassa) Helsingistä. Kuva: Jouni Seppänen

Vuoden Floristit
1989 Marita Thibblin