SUOMI KUKKII HANGOSTA NUORGAMIIN

Lähdemme  heinä-elokuussa toteuttamaan ´suuria´ ja kauniita tilatöitä ympäri Suomea juhlistaaksemme 90-vuotiasta liittoamme ja tuomaan esille alaamme sekä omaa monipuolista osaamistamme. Ajankohdaksi valikoitui ihana elokuu, mutta jos paikkakunnallanne on kesätapahtuma, johon tämä tilatyö sopisi, niin ajankohtaa voi myös aikaistaa.

Minne?

Oman paikkakuntasi puistot, hotellien ja muiden yhteistyökumppanien piha-alueet yms. Kulttuurisihteerit sekä tapahtumakoordinaattorit ovat hyvä apu, kun mietitte kohdetta. Ehkä jokin hauska parkkipaikka tai peltoaukea olisi myös oiva paikka tilateokselle. Tässä tarvitaankin paikallistuntemusta ja tietoutta, jota varmasti innokkailta paikallisilta osaajilta löytyy. Tiealueet ovat Destian hallinnoimia ja niiden läheisyyteen esim. ramppeihin ei saa rakentaa mitään, joten rajaamme nämä pois.

Millainen tilatyö?

Työn muoto on vapaa, mutta sen tulisi olla kooltaan suhteessa paikkaan. Runko olisi hyvä toteuttaa luonnonmateriaaleista, paju tutuimpana mainittakoon. Korostamme tietenkin paikallisia materiaaleja ja 100% kotimaista käsityötä ja joissakin piireissä onkin varmaan mahdollista tehdä koko työ pelkästään luonnonmateriaaleista. Kukituksen osuuden jokainen voi miettiä tilanteen mukaan. Työn tulisi olla paikoillaan n. kuukauden, kukituksen ei tietenkään tarvitse kestää niin pitkään.

Miten tähän pääsee mukaan?

1. Kerää hyvä porukka, jonka kanssa on mukava viettää vapaa-aikaa ja tehdä yhdessä.
2. Etsi paikkakunnaltasi hyvä kohde, mihin tilakoristeen voi pystyttää, kysy lupa pystytykseen. Toiveemme on, että työn runko tehtäisiin siis luonnonmateriaaleista. Kulttuuritoimisto kunnassa tms. toimija on hyvä yhteistyökumppani tällaisissa asioissa ja lähtevät mielellään mukaan.
3.Kun teillä on porukka ja paikka koossa, voitte ilmoittaa piiriin, että olette mukana tapahtumassa ts. porukan vetäjä, paikkakunta, yhteystiedot ja työn kustannusarvio riittävät tässä vaiheessa.
4. Kukkakauppiasliitto jakaa avustusta osallistujille, perusteet päättää kukin piiri.
5. Kun teoksenne on valmis, toivomme, että työ kuvataan saadaksemme sen jaettua liiton sivujen kautta julkisuuteen. Ottakaa tilatyöstänne neljä kuvaa: pysty, vaaka, läheltä ja kaukaa. Kuvien on oltava terävälaatuisia ja muokkaamattomia. Lähettäkää kuvat heti tuottajalle antti@anttikemppainen.fi otsikolla ´Suomi kukkii Hangosta Nuorgamiin´. Toiveemme on, että työn yhteydessä on joko QR-koodi tai taulu, jonka kautta saa tietoa tekijöistä ja Suomen Kukkakauppiasliitosta. Tilatyö voi olla paikoillaan noin kuukauden.

Toivommekin, että saisimme mahdollisimman monta paikkakuntaa ja osaajaa mukaan tähän tempaukseen.
Samassa piirissä voi siis olla useampikin teos, mitä suurempi näkyvyys, sitä parempi!
Olkaa siis yhteydessä oman piirinne puheenjohtajaan tai sihteeriin viimeistään 24.6.2022 mennessä ja lähdetään loihtimaan upeita tilateoksia ympäri Suomea!