TULEVAN JOULUSESONGIN KUKKATRENDIT

lehdistötiedote 30.11.2020, julkaisuvapaa heti

Vuoden 2020 joulun kukkatrendi koostuu runsaudesta, maanläheisyydestä, kuivakukista ja luonnonmateriaaleista. Erilaiset leikkovihreät, havut, kävyt, oksat ja kauniisti kuivuneet materiaalit ovat vahvasti läsnä niin upeissa leikkokukkakimpuissa kuin erilaisissa asetelmissa ja istutuksissa.

Vaikka epävakaa maailman tilanne koettelee myös kukka-alaa, suomalaiset viljelijät ovat tehneet upeaa työtä, jotta kotimaiset kukat täyttäisivät kodit. Kotimaisuus on myyntivaltti ja siihen kannattaa suunnata katseet erityisen tarkasti. Kukat ilahduttavat ja tuovat ympärilleen suunnattomasti lämpöä. Tänä aikana kukilla on uskomaton voima – ne tuovat lohtua ja uskoa parempaan huomiseen.

Kotimaisista mainittakoon upeat joulutähdet, jotka ovat tämän vuoden suosikkeja, uusine upeine väreineen ja lajikkeineen. Myös hyasintit ja ritarinkukat (amaryllis) kuuluvat vahvasti suomalaiseen joulu perinteeseen. Vahatut amarylliksen- tai hyasintinsipulit ovat hauska tapa yhdistää perinteinen joulun ruukkukukka ja uusi ajattelu joulun ja kodin somistamisesta.

KUVA: Jari Heikkilä/ Kukkapalvelu Vehkanna

Jotain uutta jouluun
Ihana, tyylikäs jouluruusu ilahduttaa tänäkin vuonna ensin joulunajan sisätiloissa ja myöhemmin alkukeväästä monivuotisena kukkijana! Tai entäpä jos kokeilisitkin suloista huonekuusta tai vaikkapa floristin taidolla tekemää joulupuuta joulun tunnelmaa tuomaan? Boho-tyyli on saavuttanut myös suomalaisen joulun. Miltä kuulostaisi runsas, kuivakukista tehty pilvi olohuoneesi kruununa tai upea sisustuskranssi kotisi paraatipaikalla?

KUVA: Penttala Floral Desing/ Minna Penttala

Joulun värit
Joulun trendiväri on vihreä, mutta tutut punainen ja valkoinen pitävät pintansa. Tänä vuonna vaaleanpunaisen, roosan, persikan ja nuden eri sävyt ovat haastamassa perinteisempiä joulunsävyjä. Kukkien joukossa saatat myös törmätä jäänsinisen, kullan ja hopean sävyihin.

KUVA: Jari Heikkilä/ Kukkapalvelu Vehkanna

Leikkokukat nousussa
Leikkokukkien suosio jatkuu, ja tänäkin jouluna upeat kukkakimput valloittavat runsaudellaan, väreillään, tuoksuillaan ja erilaisilla materiaaleillaan. Havut ja jäkäläiset oksat tuovat kontrastia ihanille leikkokukille ja valikoimaa löytyy niin moderniin, minimalistiseen kotiin kuin romanttisempaan sisustukseenkin. Tulppaanit, ritarinkukat, leikkohyasintit, ruusut, neilikat, leikkojoulutähdet, leikkojouluruusut ja kaikki joulun ajan ihanuudet tuovat joulun joka kotiin. Haasta lähikukkakauppasi ammattilainen tekemään unelmiesi kukkakimppu – juuri sinulle!

Joulun kukat kestämään näillä vinkeillä
Joulun kukat saat kestämään muutamalla yksinkertaisella vinkillä:
-istutukset: kastelu vaativimman kasvin mukaan (kysy tarkemmat ohjeet kukkakaupastasi)
-leikkokukkakimput ja leikkokukat:
-laita kukat runsaaseen, puhtaaseen veteen
-vaihda vesi muutaman päivän välein, leikaten samalla kukille uudet imupinnat
-puhdista maljakkoa vesienvaihdon yhteydessä
-laita kukat yöksi viileään (yli +5 astetta) lepäämään, niin ne kestävät pidempään

Support Your Local Florist
Suosi joulukukkien hankinnassa lähikukkakauppaasi! Samalla tuet suomalaista pienyrittäjää ja käsityötaitoa ja varmistat, että laadukas ja ammattitaitoinen suomalainen kukkakauppa saa palvella asiakkaita vielä tulevinakin jouluina.

Osta kukkia kätevästi verkossa tai paikanpäältä
Tänä jouluna, myös kukkien ostaminen ja lähettäminen kohdistuu voimakkaasti verkkokauppaan. Kannattaa kurkata lähikukkakaupan nettisivut sekä verkkokauppa, ja tilata kukat kotiinkuljetuksella tai suoraan läheisellesi toimitettuna. Kukkakauppiaasi palvelee kokonaisella harkitulla palvelukokonaisuudella, tuotteen lisäksi saat hankittua kauniin pakkauksen, kirjoitetun kortin, kuljetuksen turvallisesti valittuna, vaikka ilman lähikontaktia.

KUVA: Jouni Seppänen / Runebergin Kukka

Takaisin edelliselle sivulle